Politico wil agenda Europese politiek bepalen

Van het Witte Huis naar het hart van Europa: de Amerikaanse nieuwsorganisatie Politico komt naar Brussel. Politico gaat zich vanaf dit voorjaar richten op de Europese politiek en die van de EU-lidstaten.

“We zullen het niet alleen over de Brusselse wandelgangen hebben, hoewel dat ook genoeg interessante verhalen oplevert”, vertelt ‘editor at large’ Bill Nichols. In zijn functie is hij zeer nauw betrokken bij de Europese tak van Politico.

Uitbreiden
Politico is sinds de oprichting in 2007 een begrip voor iedereen in politiek Washington en ver daarbuiten. Naast een website, krant en magazine zijn er ook bijdrages in zowel audio en video. Na twee kantoren in de Verenigde Staten, is dit het moment om verder te kijken volgens Nichols.

“Al bij de oprichting van Politico hadden we het idee om binnen de VS en internationaal uit te breiden. Brussel past goed bij ons”, zegt Nichols. “We kiezen ervoor om het nu te doen omdat we samen kunnen werken met mediaconcern Axel Springer. Daarmee hebben we de wekelijkse, Europese krant ‘European Voice’ gekocht, die opgaat in Politico Europe. Met deze partners en de specialistische kennis in huis durfden we de stap te nemen.”

[pullquote align=”right”]”We hadden altijd al het idee om Politico (inter)nationaal uit te breiden”[/pullquote]

Investering
Het is niet voor het eerst dat het bedrijf investeert in journalistiek. In de acht jaar dat de nieuwsorganisatie bestaat, is er veel aan het merk Politico toegevoegd.

Een magazine bijvoorbeeld, maar ook Politico Pro, een gespecialiseerde, betaalde nieuwsservice over thema’s als energie en veiligheid. Allemaal ontstaan vanuit het idee dat de huidige politieke journalistiek vaak te voorspelbaar, saai en onleesbaar is. Door verschillende services aan te bieden, probeert Politico zich te onderscheiden. In de VS trekt de website van Politico zo’n zeven miljoen unieke bezoekers per maand. De krant heeft een oplage van 35.000 exemplaren per week.

Europe bubble
Een redactie in Brussel en correspondenten in verschillende landen gaan voor Politico Europe aan de slag. Ze schrijven voor een doelgroep die werkt of geïnteresseerd is in ‘Europa’. Dat zijn vooral politici, lobbyisten en beleidsmedewerkers. “We willen hier net zo’n enthousiaste en invloedrijke groep lezers als we hebben in Amerika. Daar wordt geen enkele publicatie zo veel gelezen bij de meest invloedrijken in Washington als de onze”, stelt Nichols.

[pullquote align=”right”]”Als je Europa saai vindt, dan komt het doordat je saaie artikelen leest”[/pullquote]

Of ze ook voet aan de grond krijgen bij lezers buiten de ‘Europe bubble’, is de vraag. De meeste Nederlanders lopen niet warm voor Europa en alles wat er in Brussel gebeurt. Maar die houding is achterhaald, vindt Nichols.

“Als je het saai vindt, dan komt het doordat je saaie artikelen leest. Politici en beleidsmakers zijn juist interessant. Hun werk heeft elke dag invloed op het leven van miljoenen mensen. Onze taak is de artikelen zo te schrijven dat mensen ze wel moeten lezen. Dat gaan we in Brussel op dezelfde manier doen zoals in de VS : nieuws brengen in fascinerende artikelen zodat het ook leuk is om te lezen.”

Agendasetter
Politico Europe krijgt volop de tijd om zich te bewijzen. Succes wordt volgens Nichols niet gemeten aan een verkoopcijfer, maar aan de agendasettende functie. “Als het ons lukt om de toon te zetten in het gesprek in Brussel en de rest van Europa en als onze doelgroep ons ziet als belangrijkste informatiebron, dan doen we het goed.”

Vergelijkbare berichten