Bloggids voor de aankomende buitenlandjournalist
Een korte handleiding bloggen voor de aankomende buitenlandjournalist. Waarom bloggen? Hier kun je je kennis etaleren, je schrijfvaardigheden aanscherpen en je (online) netwerk uitbouwen. Essentieel voor de correspondent van nu.
Bloggen
Wat is het verschil tussen een nieuwsartikel en een blog? De eerste bestaat doorgaans uit platte tekst, een foto en heeft een zakelijke toon. Een blog heeft meer vrijheid, daar hoeft de schrijver zich niet te beperken tot een zakelijke toon, maar kan ervoor kiezen losser of/ én persoonlijker te schrijven.
Toegevoegde hyperlinks, films, audiobestanden, foto’s en andere soorten van embedded media zijn typische elementen van een blog. Waar je in een nieuwsartikel vaak zoveel mogelijk moet verduidelijken in tekst, kan je dat in een blog met behulp van deze elementen doen.
Nieuwsartikelen verworden online overigens steeds meer tot blogs door ook gebruik te maken van dit rijke palet aan media-elementen.
Is dit bloggen?
Bloggen en buitenlandjournalistiek
Blogs bij nieuwsorganisaties houden meestal een wat zakelijke vorm aan bij blogs over buitenlandjournalistiek. Bekijk bijvoorbeeld The Lede of Foreign Policy. Er zijn uitzonderingen, zoals Nick Kristof of een Robert Fisk. Dit zijn meestal ook columnisten en draait hun blog uitsluitend om hun persoonlijkheid en expertise (na jarenlange carrières in de buitenlandjournalistiek).
Buitenlandblog The Lede van The New York Times:
Het voordeel van bloggen
Omdat er zoveel buitenland is, is het een dankbaar onderwerp voor bloggen. Je hebt online de keus uit een oneindige pool van video’s, audiobestanden, tweets, artikelen, rapporten etc. om uit te putten.
Het voordeel van bloggen is dat je snel en gemakkelijk een bericht kan maken aan de hand van dit soort bronnen, met of zonder een persoonlijk tintje. Een post is zo gemaakt na een beetje zoeken op Twitter of op YouTube.
De drempel om een blog schrijven is veel lager dan een krantenartikel, een enkele tweet of gerucht kan genoeg zijn. Zorg wel dat je transparant bent: dus geen onjuistheden of onwaarheden als het tegenovergestelde aannemen – en verwijs naar je bronnen in hyperlinks of gewone tekst.
Waarom bloggen?
Een eigen blog is de plek waar jij informatie biedt aan de wereld en interactie hebt met internetgebruikers. Hier kan je je expertise ontwikkelen door te schrijven (en na te denken) en ook om die expertise te etaleren. Door te schrijven laat je zien dat jij bijvoorbeeld iets afweet van de situatie in het Nuba-gebergte in Soedan of dat je alles weet van het proces tegen Breivik.
Dit geldt overigens ook voor Twitter, daar kan je in 140 tekens per keer je expertise microbloggen. Door te bloggen en twitteren kom je ook in contact met andere journalisten en experts, door hen te volgen en hun kennis te gebruiken word je ook weer beter. En hoe meer mensen je kennen, hoe beter.
Bij het groepsblog Het Rondje van Pavlov (waar ondergetekende vandaan komt) was de strategie om zoveel mogelijk high-profile mensen voor de camera of op papier te krijgen. Zo is de Pavlov-merknaam bekend geworden en hielden de leden van het blog klussen over bij NRC Media, Veronica Magazine en BNR.
De wijze woorden van online marketeers Seth Godin en Tom Peters:
Bloggen en dan?
Blog vooral over onderwerpen die jou interesseren. Je hoeft er in het begin zeker niet alles van af te weten. Zo begon Joris Luyendijk te schrijven over duurzaamheid of over de financiële wereld in Londen zonder er veel van af te weten. Gaandeweg verkreeg hij op deze ontdekkingstocht expertise en autoriteit op deze twee gebieden.
Een ander voorbeeld is Rolling Stone-journalist Matt Taibbi die voor zijn blad plotseling moest schrijven over de huizencrisis in de VS en nu op zijn blog wekelijks schrijft over de misstanden bij banken, Wall Street en de Amerikaanse federale overheid.
Om succesvol blogger te worden is het verstandig om een niche te vinden, iets waar niemand of maar weinig mensen over schrijven. Of als het een bekend of populair onderwerp is in de blogosfeer, – kies dan een originele invalshoek.
Dus: vind je niche, ontwikkel en en etaleer je kennis.
Maar heb geduld, er kunnen maanden voorbij gaan zonder enig zichtbaar succes. Maar houd vol! Het is inderdaad afzien: de schamele bezoekers (in het begin alleen vrienden en familie), de rsi-klachten, als je al reacties hebt wijzen ze je op een tikfout of zeiken ze je af.
Volhard! Jouw blog is jouw domein en wie doorzet, komt er wel. Het wordt beter!
De wijze woorden van Ira Stone van This American Life:
Hoe ziet een goed blog eruit?
De ruimte op internet is oneindig, maar de consument is ongeduldig en wil meteen weten wat er te lezen (en leren) valt op een blog. Hij of zij is zo weer weg. Daarom een paar schrijftips:
- Schrijf een aantrekkelijke kop (en onderkop) die ook samenvat waar je blog overgaat;
- Gebruik het liefst korte zinnen voor leesbaarheid (maar wissel die gerust af met langere zinnen);
- Houd alinea’s kort, zo’n 4-5 zinnen;
- Gebruik om de 2-3 alinea’s tussenkoppen die samenvatten wat daarin te lezen valt (kan ook sappige quote zijn);
- Breek de tekst met plaatjes, citaten of filmpjes die relevant zijn;
- Houd maximaal 400 woorden aan. Als je meer schrijft, houd het dan leesbaar met bovenstaande tip;
- Ga niet alles uitleggen, zoals de voorgeschiedenis van een onderwerp. Een zeer korte uitleg met hyperlink volstaat. Bijv: De Italiaanse premier Mario Monti kreeg eerder ook al [forse kritiek-hier kan een link] over zich heen van de vakbonden voor zijn economische hervormingen… en dan kan je verder met je verhaal.
EN WEES ORIGINEEL. Een blog hoeft niet alleen tekst te zijn. Probeer ook video’s te maken, audio-interviews etc. Zo voeg je waarde aan je blogposts toe.
Hoe ‘verkoop’ ik mijn blogs?
Maak gebruik van social media om je blogs de wereld in te sturen. Maar wees niet alleen een zender, ga niet alleen maar je blogpost promoten. Stuur meer de wereld in. Doe aan een beetje (personal) branding, bouw een imago op
Stuur relevante links en ga in discussie. Bouw volgers op die jouw blogs willen lezen. Reageer op mensen die een reactie achterlaten op je blog. Wees altijd vriendelijk, hoe vervelend de reacties ook zijn. Meestal hebben mensen niet door dat er een mens achter de computer zit. Werkt dat niet, ga niet boos terug reageren. Die boze woorden zijn voor altijd terug te vinden op het web, zeker als iemand besluit ze zelfweer te verbloggen.
TLTR: samenvattend
- Zoek een niche.
- Heb geduld en kweek een dikke huid.
- Zoek contact met experts via social media of gewoon de telefoon.
- Wees origineel, ga niet uitsluitend schrijven en zoek interessante invalshoeken.
Mist er nog iets aan deze korte gids? Commentaar? Reageer hieronder!