Met Paydesk kun je op afstand je journalistieke werk outsourcen
Journalist Lex Boon kon door corona niet naar India afreizen voor een artikelenreeks. Hij huurde via platform Paydesk een lokale collega in om daar een belangrijk interview te regelen. In dit artikel lees je over Boons’ ervaringen.
Wij besloten ook eens contact te zoeken met Paydesk om meer te weten te komen over het platform, wie het gebruikt en hoe je als klant – de thuiszittende reisjournalist of correspondent – de journalistieke kwaliteit kunt waarborgen van het werk dat je outsourcet.
We spraken kort met mede-oprichter Henry Peirse over het platform.
Wat is Paydesk nu eigenlijk?
Journalisten, filmmakers, fotografen, researchers, fixers en eigenlijk iedereen die betrokken is in de media – of het nu nieuws is of entertainment – kan Paydesk gebruiken. Op dit moment hebben we zo’n 6600 mensen die aangesloten zijn via Paydesk en klussen doen voor andere organisaties of journalisten.
We zijn eigenlijk een platform om de verschillende elementen van mediawerk extern te managen. In essentie zijn we een agentschap dat diensten aanbesteedt. Sommige klanten zeggen dat we de ‘saaie dingen’ voor ze doen. We zorgen ervoor dat iedereen verzekerd is en garanderen dat er snel betaald wordt voor afgeleverd werk. Dat is redelijk essentieel, lijkt me. Dus zo saai zijn we bij nader inzien toch ook weer niet.
Kan iedereen zich zomaar aansluiten bij Paydesk?
Mediamakers kunnen lid worden als ze aanbevolen worden door onze klanten. Geschikte professionals kunnen zich ook direct aanmelden, maar die beoordelen we eerst op basis van hun profiel. We zijn een klein netwerk, maar we denken dat we meer werk kunnen verschaffen dan andere partijen.
Redacties, journalisten en andere mediamakers kunnen via jullie dus werk laten outsourcen aan lokale collega’s. Heeft de coronacrisis dat gemakkelijker gemaakt?
We hebben gemerkt dat veel van onze klanten leunen op het werk van individuele freelancers en dat onderdelen van projecten steeds meer worden verdeeld onder meerdere freelancers. In het afgelopen jaar boekten we iedere maand gemiddeld 900 klussen.
Dat is een grote verandering in hoe ons platform voor COVID gebruikt werd door onze klanten. We merken dat Paydesk door corona zowel belangrijker is geworden voor freelancers op zoek naar werk, als ook voor mediaorganisaties die meer freelancers moeten inzetten.
Denk je dat dit post-covid zal veranderen?
Ik denk dat deze verandering van het extern uitzetten van werk zich verder zal wortelen in de industrie. Het is onwaarschijnlijk dat mediaorganisaties minder op freelancers gaan vertrouwen en meer vast personeel gaan aannemen, vermoed ik zo. De toekomst voor freelancers is glansrijk! Paydesk krijgt steeds meer klanten en omdat wij de administratieve rompslomp regelen, kunnen freelancers zich zorgeloos concentreren op wat telt: het werk.
Hoe zorgen jullie ervoor dat de ingehuurde krachten voldoen aan de kwaliteitseisen en ethische standaarden van de klant?
Paydesk is een platform dat het boeken van mediamakers en de daarbij behorende administratie verzorgt. We zijn niet betrokken bij het redactionele beslisproces van onze klanten. Dat is aan hen.
Dus het is aan klant en freelancer om goede afspraken te maken…
Het enige waar we zorg voor dragen is het snel uitbetalen van freelancers voor hun werk, via het meest efficiente en goedkoopste platform. Uiteindelijk hebben onze leden en de professionals werkzaam in nieuws, sport en entertainment deze ondersteuning nodig. Hoe meer organisaties moeten steunen op freelancers, hoe meer Paydesk hen daarbij kan helpen.