|

Ter inspiratie: de toekomst van The New York Times

De New York Times staat anno 2015 nog steeds hoog op het lijstje van meest gezaghebbende media wereldwijd en wil dat in de toekomst natuurlijk zo houden. Maar hoe wil The Grey Lady zich staande houden in een medialandschap dat zo snel verandert? Studenten van New York University (NYU) diepten de toekomststrategie van de New York Times tot op de bodem uit en presenteerden hun eerste bevindingen vandaag.

Onder de projectnaam FutureNYTimes bestudeerden twaalf studenten van NYU-professor Jay Rosen de stappen die de New York Times zet om toekomstbestendig te worden. De studenten namen elk een onderdeel van de toekomststrategie van de krant op zich. Zo is een compleet beeld ontstaan van hoe de krant zichzelf opnieuw wil uitvinden en een plek voor zichzelf claimt.

Tijdens hun onderzoek kregen de studenten assistentie en informatie van huidige en ex-medewerkers van de krant.

Op de site wordt onderscheid gemaakt tussen dertien verschillende gebieden waarop het nieuwsinstituut aan Times Square zich richt. Tot deze ‘future-facing initiatives’ behoren onder meer e-commerce, evenementen en de uitbreiding naar video.

De site mag sinds vandaag live zijn, het project FutureNYTimes is daar nog niet mee afgesloten. De studenten gaan zich de komende periode richten op het recenseren van NYT-producten die de krant heeft ingezet in haar toekomststrategie.

Inspiratiebron?
Op deze manier kijken studenten kritisch naar de ontwikkelingen van media die hopen dat dit hun toekomstige lezers/volgers/abonnees zullen worden. Allicht een mooie inspiratiebron voor de Nederlandse kranten?

Vergelijkbare berichten